Sunday, March 31, 2013

mengharap jodoh dgn gadis yatim piatu

“Aku rasa kan...” sampuk Arif Jo pada aku.

“amende yang kau rasa tu bro?”

Seminit dua dia termenung. Tengah susun ayat nak bagi aku faham apa yg dia nak sampaikan barangkali. Aku pun tak cakap sepatah sementara itu.

“Aku nak cari sorang anak yatim piatu laa buat bini”

Jauh aku pandang keluar kedai mamak. Aku dengar kata-kata dia. 

teh tarik segelas dah habis. kena order segelas lagi. 

“sebab?” saja aku tanya out of nowhere. padahal saja nak tunggu teh tarik segelas aku order tadi sampai.

“Aku rasa org yg dah bertahun idup tak ada family ni mesti gembira bila ko bagi dia peluang untuk merasa hidup dlm suasana ada keluarga. Ye lah, dapat laa merasa ada seorang mak, ada ayah & merasa bergaul dgn adik-beradik lain. Mungkin lah sekadar keluarga ipar pun”

Terdiam lama aku fikir ayat member aku ni.

“Aku percaya kalo kahwin dgn perempuan yatim piatu ni diorang akan sangat terhutang budi dgn ko & sebolehnya hargai keluarga kita, sbb keluarga kita tu pun keluarga dia jgak. Org yg tak ada keluarga sebenarnya tau nilai keluarga tu dlm hidup diorg”

Boleh tahan deep jugak pemikiran Arif Jo ni. 

jom layan lagu sebijik untuk menghayati deep pemikiran Arif Jo sorang ni.




No comments:

Post a Comment